Niektóre gatunki literackie mają zdecydowanie liczniejszą grupę odbiorców, niż inne. Dzięki temu przyciągają więcej pieniędzy i gwarantują sławę, co przekłada się na stały dopływ nowych talentów, świeżego spojrzenia, oraz agentów i menadżerów skłonnych do podpisywania kontraktów nawet na nieduże opowiadania czy nowele. Niektóre książki przygodowe mają problem z tym, aby osiągnąć równie wysoki poziom, co dzieła typowo sensacyjne czy chociażby poradniki. W latach dziewięćdziesiątych sensacja cieszyła się absolutnie największą popularnością i autorzy opisujący akcje komandosów czy thrillery polityczne mogli sprzedawać miliony książek dziennie. Z czasem to poradniki o zdrowym żywieniu, asertywnym i harmonijnym życiu czy samodoskonaleniu, zaczęły sprzedawać się najlepiej. Era, w której to książki przygodowe stanowiły najchętniej wybierany rodzaj literatury w księgarniach i bibliotekach, przeminął dość dawno. Tego typu przygodowa literatura święciła triumfy przede wszystkim w drugiej połowie XX wieku, a więc już po wojennej traumie. Wtedy świat rozwijał się w błyskawicznym tempie, a niesamowite osiągniecia nauki jak komputery czy loty w kosmos tylko napędzały wyobraźnię autorów, dla których książki przygodowe były idealnym formatem do przekazania dużej ideologii pod przykrywką ciekawej przygody.

Najpopularniejsze pozycje to przede wszystkim historie o wielkich podróżach. Verne napisał liczne powieści, prawie epopeje, o podróżnikach próbujących przedostać się do wnętrza ziemi lub dookoła świata w rekordowym tempie, lub też podróżnikach opływających świat pod wodą. Odkrywanie granic i ich przekraczanie to doskonały sposób na przygodę, ale przeważne książki przygodowe mają do opowiedzenia coś więcej, niż samą akcje – liczy się świat i relacje między bohaterami. Przygoda jest tutaj jedynie środkiem do innych celów, narzędziem do odkrywania bohatera na nowo czy jego wewnętrznej przemiany. Bardzo często podczas takiej przygody zmienia się sposób patrzenia na świat, mogą rozpaść się przyjaźnie a pojawić zupełnie nowe miłości. Książki przygodowe są pod tym względem wyjątkowo wdzięcznym tematem dla wszystkich autorów współczesnego kina, którzy są w stanie dzięki nieograniczonym prawie funduszom i niesamowitym zdobyczom techniki nagrać najbardziej wyszukaną historię przygodową z zapierającym dech w piersi rozmachem.

Zanim jednak książki przygodowe stały się nośnikiem dla biznesowych aspiracji hollywoodzkich reżyserów i producentów, służyły przede wszystkim pobudzaniu wyobraźni młodych czytelników. Poprzez identyfikowanie się z bohaterem młody czytelnik uczy się tolerancji do obcości i inności oraz otwiera się na rzeczy, które są obce. Razem z bohaterem przeżywa różne zagrożenia i ryzyko, ekscytuje się podejmowanymi decyzjami i czeka na ciąg dalszy. Tylko w ten sposób możliwe jest przyciąganie młodych pokoleń do świata książki – poprzez pokazanie im, że dobra akcja i ciekawie napisani bohaterowie w książce dają o wiele więcej możliwości interpretacji i wczucia się w przebieg sytuacji, aniżeli śledzenie filmu będącego tylko czyjąś powierzchowną interpretacją.